Olimpiska ABC

Kas jāievēro organizējot OD


Rūpīgi jāsagatavojas, pievēršot uzmanību visiem šķietamajiem sīkumiem;
Jābūt aktīvai reklāmas kampaņai – afišām, stendiem, fotoizstādēm, utt.;
Jāizstrādā norises plāns;
Sarīkojumam jārit precīzi pēc plāna;
Operatīvi un precīzi jāapkopo rezultātus;
Jāsapulcina izdomas un entuziasma pilni, pozitīvus gribētājus starp skolēniem, Skolotājiem un vecākiem;
Katru darbu jāpilda līdz galam, neapstājies uz pusceļam.

1.solis
Ar ko sākt?

Apziniet domubiedrus. Izveidojiet iniciatīvas grupu (vismaz 4-5 cilvēki).
Sastādiet plānu un precīzi konkretizējiet veicamos uzdevumus.
Izstrādājiet programmu.
Izvirziet svarīgākās amatpersonas un sadaliet pienākumus:
  • organizācijas komitejas vadītājs;
  • atbildīgais par drošību un pirmās palīdzības sniegšanu;
  • atbildīgais par sacensību programmu;
  • galvenais statistiķis (rezultātu apkopošana, analīze);
  • atbildīgais par reklāmu;
  • atbildīgais par mūziku;
  • galvenais mākslinieks;
  • atklāšanas un noslēguma ceremoniju vadītājs;
  • atbildīgais par konkursiem;
  • preses centra vadītājs;
  • galvenais tiesnesis, žūrija.
  • Izstrādājiet sacensību dokumentāciju - dalībnieku pieteikuma veidlapas, protokolus, rezultātu tabulas, diplomus, u.c.

Tas Tev var palīdzēt!
Iesaistot organizācijā pēc iespējas plašāku kolektīvu un dažādu mācību priekšmetu skolotājus, sperts solis ceļā uz veiksmīgu iznākumu. Darbojies radoši, ar prieku un entuziasmu. Izmanto savu un domus biedrus pieredzi un autoritāti. Ņem vērā dalībnieku iepriekšējo sagatavotību. Izmanto skolas administrācijas atbalstu.

2.solis
Gatavojies ne tikai sporta laukumā!
Olimpisko ideju vari iekļaut atsevišķos mācību priekšmetos, padarītu mācību procesu interesantāku.
Literatūras un valodas stundās:

  • kopā ar skolotāju sagatavojiet uzaicinājuma vēstules dalībniekiem un viesiem;
  • sagatavojiet avīzi, bukletu vai programmu;
  • noorganizējiet kultūras olimpiādi (sacerējumi, esejas, dzeja par olimpiešiem, olimpisko kustību, olimpiskām spēlēm utt.);
  • sameklējiet un paši izgudrojiet mīklas, pārrunas par sportu;
  • izveidojiet krustvārdu mīklas par olimpiskām spēlēm, olimpiešiem, sporta veidiem utt.;
  • organizējiet debates par olimpisko tematiku.

Svešvalodas stundās:

  • iztulkojiet internetā sameklētos materiālus par Olimpisko spēļu vēsturi;
  • izveidojiet krustvārdu mīklas;
  • iepazīstieties ar bibliotēkās un Latvijas Olimpiskā komitejā esošajiem materiāliem par Olimpisko kustību, nākamo Olimpisko spēļu pilsētām;
  • izveidojiet sporta terminu vārdnīcu (latviešu - angļu - krievu - vācu - franču u.c.).

Vēstures un ģeogrāfijas stundās:

  • sagatavojiet lasījumus par olimpisko spēļu rašanos, pilsētām un valstīm, kur notikušas OS;
  • iepazīstiet un salīdziniet olimpisko pilsētu ģeogrāfisko stāvokli, klimatu, iedzīvotāju sastāvu, ekonomiku;
  • izveidojiet pasaules karti ar olimpisko spēļu galvaspilsētām, pievienojiet informāciju par šīm spēlēm;
  • salīdziniet antīko un mūsdienu olimpisko spēļu norisi, kopīgo un atšķirīgo.

Informātikas stundās:

  • izgatavojiet paraugus Olimpiskās dienas dokumentācijai un apbalvošanai;
  • sameklējiet internetā informāciju par Olimpisko izglītību un OD norisi;
  • izgatavojiet Olimpiskās dienas avīzes maketu;
  • izgatavojiet datu bāzi OD rezultātu apkopošanai, apkopojiet rezultātus;
  • pastāstiet ar interneta starpniecību par savas skolas OD norisi Latvijas skolēniem, atsūtot informāciju uz www.olimpiade.lv ;
  • publicējiet OD sacensību rezultātus, mākslas konkursa rezultātus u.c. savas skolas mājas lapā
  • publicējiet OD sacensību rezultātus, mākslas konkursa rezultātus u.c. savas skolas mājas lapā.

Vizuālās mākslas stundās:

  • sarīkojiet mākslas darbu konkursu par olimpisko tematiku;
  • izgatavojiet OD logo, talismanus, sporta viedu piktogrammas, plakātus un izplatiet tos skolā;
  • izveidojiet medaļas un diplomus;
  • sagatavojiet apsveikumus viesiem un sponsoriem;
  • izgatavojiet komandu vizītkartes atklāšanas parādē;
  • piedalieties skolas telpu un sacensību vietu noformēšanā;
  • noformējiet dažādas izstādes;
  • piedalieties fotoekspozīcijas veidošanā;
  • uzzīmējiet sporta tērpa paraugu mūsu olimpiskajai komandai.

Mūzikas stundās:

  • noklausieties Olimpisko himnu un LOK himnu, iepazīstieties ar vārdiem un mūzikas autoriem;
  • noklausieties dažādās olimpiskajās spēlēs atskaņotās melodijas;
  • iemācieties dziesmu par sporta tematiku;
  • sakomponējiet savas skolas OD himnu;
  • sarīkojiet konkursu par veiksmīgāko muzikālo uzmundrinājumu.

Matemātikas stundās:

  • izvērtējiet olimpisko spēļu dažādu disciplīnu rezultātus (piem., uzvarētāja rezultāts 100m distancē 1960., 1968., 1976., 1984., 1996., 2000., 2012 un skolas labākais rezultāts šajā distancē);
  • aprēķini un salīdzini Eiropas valstu galvaspilsētu attālumu līdz 2016.g. Olimpiādes spēļu galvaspilsētai Riodežaneiro;
  • izveido diagrammu, kas vizuāli attēlo Olimpisko spēļu dalībnieku piedalīšanos Olimpiādes spēlēs 1896. - 2012.g. un Ziemas Olimpiskajās spēlēs 1924. - 2018.g.;
  • ar Lego klucīšu palīdzību uzkonstruē kādu no olimpisko spēļu sacensību vietām.

Sociālas un dabaszinību stundās:

  • prezentācijas, debates, diskusijas, referāti, krustvārdu mīklas - cieņa pret sevi, cilvēkiem, dabu un apkārtējo vidi, par ētiku sportā un „Godīgu spēli”;
  • runājiet par atšķirīgiem cilvēkiem un toleranci;
  • apspriediet uztura ietekmi uz cilvēka veselību un darba spējām;
  • ko nozīmē olimpisko vērtību ievērošana sporta pasākumos, sacensībās un ikdienas dzīvē.

Bioloģijas stundās:

  • pārrunājiet pirmās palīdzības sniegšanu dažādos dzīves gadījumos;
  • kādi ir biežāk sastopamie traumu veidi sacensībās un treniņos;
  • ar ko tu vari pasargāt sevi no stresa;
  • kā tu vari relaksēties;
  • ar dažādu testu palīdzību nosakiet savu fizisko formu (steptests);
  • uzzini par veselībai kaitīgām vielām, dopingu, fiziskās slodzes ietekmi uz organismu.

Mājturības stundās:

  • izveido no dabas vai citiem materiāliem olimpiskos apļus, talismanus, karogu;
  • izveido recepti un sagatavo ēdienu – olimpiskais deserts, salāti u.c.;
  • uzcep kopā ar vecākiem pīrāgu, torti u.c. ar olimpisko simboliku.


3.solis
1) vēlreiz pārrunājiet dienas gaitu;
2) pārbaudiet, vai ir sagatavots viss nepieciešamais, sakārtojiet balvas, diplomus, inventāru utt.;
3) dekorējiet sacensību vietas;
4) pārdomājiet vēlreiz, vai viss ir izdarīts;
5) prasiet, pieņemiet palīdzību, ja radušas neparedzētas situācijas.

4.solis
Olimpiskās dienas norise

Olimpisko dienu jāsāk ar svinīgo atklāšanas ceremoniju! Lai tā būtu krāšņāka un atstātu dziļu iespaidu uz sacensību dalībniekiem, ieteicams (sagatavošanās procesā informāciju meklē citās Olimpiskā ABC sadaļās – simbolika, LOK u.c.):

  • noformējumā izmantot olimpisko atribūtiku;
  • paceļot OD karogu, atskaņot LOK himnu;
  • atklāšanas ceremonijā izmantot Olimpisko spēļu rituālus (dalībnieku parādi, olimpisko uguni, sportistu un tiesnešu zvērestus, karoga pacelšanu utt.);
  • uzaicināt viesu statusā bijušos un aktīvos Latvijas olimpiešus.

Sacensībās:

  • programmu veidojiet tā, lai dalībnieki būtu pēc iespējas vairāk noslogoti;
  • priekšroka ir tādiem sporta veidiem, kur var piedalīties ikviens (piemēram, sprints, tāllēkšana, šautriņu vai bumbiņas mēšana, virves vilkšana);
  • iekļaujiet arī kādu netradicionālo sporta veidu (zābaka mešana, basketbola soda metiens ar aizsietam acīm, utt.);
  • jaunāko klašu skolēniem organizējiet kustību spēles un rotaļas;
  • organizējiet mākslas konkursus, viktorīnas, tikšanos ar olimpiešiem, kuros piedalās bērni, kas nevar piedalīties sporta sacensībās;
  • iesaistiet visu vecumu bērnus.

ATCERIES - Veiksmīgu Olimpiskās dienas norisi sekmēs precīza un pieejama informācijas dienesta darbība.

 

5.solis
Noslēgums

Olimpiskā diena beidzas ar noslēguma ceremoniju, kurā izmantojamas olimpisko spēļu tradīcijas: kopīga parāde, uguns nodzēšana utt.;

  • apbalvojiet un godiniet uzvarētājus;
  • katram dalībniekam pasniedziet apliecību (diplomu) par piedalīšanos Olimpiskajā dienā;
  • sarīkojiet tikšanos ar sporta veterāniem un olimpisko spēļu dalībniekiem;
  • izveidojiet diskusijas internetā;
  • ievietojiet bildes skolas mājas lapā;
  • uzrakstiet rakstu par pasākumu un aizsūtiet žurnālos un avīzēs;
  • apkopojiet rezultātus;
  • izveidojiet secinājumus;
  • pēc pasākuma apspriediet pasākuma norisi;
  • sarīkojiet dalībnieku aptauju par rīkotāju veiksmēm un  neveiksmēm;
  • atbildes apkopojiet un dariet zināmas nākamās Olimpiskā dienas organizatoriem.


Ja rīkojot olimpisko dienu vai citus olimpiskās izglītības pasākumus rodas jautājumi, vaicājiet padomu Latvijas Olimpiskajai akadēmijai, kas ir pieredzes bagāta,  izglītojoša rakstura sporta sabiedriska organizācija, kas veic Olimpiskās kustības un Olimpisma izpētes darbu un veicina Olimpisko izglītību Latvijā.
Vairāk : www.loa.lv

ATPAKAĻ Dalīties